Den ultimative guide til proteinpulver

Proteinpulver og diverse supplementer er nutidens ”buzzword” indenfor sundheds- og træningsbranchen. Det nyder stort fokus og sættes ofte i forbindelse med fitness og træning.

Men der er noget om snakken: protein har en fremmende effekt på sundhedstilstanden og kan hjælpe muskler med at restituere optimalt efter træning.

Men hvad er protein egentlig? Og når det drejer sig om proteintilskud, hvad er så det bedste produkt?

Denne guide dykker ned i forskellighederne blandt typer af proteinpulver (også omtalt som protein powder) og afklarer, hvilke slags der er det bedste proteinpulver for én.

 

Hvad er protein?

Protein betegnes som et makronæringsstof, som findes i blandt andet kød, mejeriprodukter, nødder, bønner m.fl., som er sammensat af aminosyrer. Aminosyrerne er kroppens byggesten og står bag produktionen af væv, sund hud, hår, knogler, negle og ikke mindst: muskler.

Mens nogle eksperter hævder, at kroppen skal optage hovedparten af den nødvendige mængde protein fra fødevarer og via kosten, findes der effektive og velfungerende kilder til at supplere optaget gennem. Men langt fra alle proteintilskud er produceret ens.

Hvordan udvindes protein?


Protein findes i forskellige typer madvarer og bliver gjort ’koncentreret’ ved at fjerne de ikke-proteinholdige dele. Herved fås en proteinmasse som indeholder 70-85 % ren protein.

Den resterende og tilbageværende del på 15-30 % består primært af kulhydrat samt fedt.

Når processen med at udvinde protein fortsætter herfra bearbejdes proteinmassen yderligere for at ’isolere’ en masse, som er endnu mere ren på bestanddel af ren protein.

Den endelig masse, der skabes efter ’isoleringsprocessen’, består af optil 95 % rent protein.

Fuldkommen kontra ufuldkommen protein


De aminosyrer, som kroppen ikke selv er i stand til at producere, betegnes som ”essentielle” aminosyrer. Der findes 9 essentielle aminosyrer.

Fuldkommen protein indeholder samtlige af de 9 essentielle aminosyrer.

Hvorimod ufuldkommen protein kun indeholder nogle få af de essentielle aminosyrer.

Hvorfor tage proteinpulver?


Hvorvidt proteinpulver er nødvendigt, afhænger af den individuelle hensigt med at tage tilskuddet. Er det ønsket at booste opbygningen af muskler eller at stimulere genopbygningen af muskler, kan proteinpulver være en effektiv og nem kilde.

 

Sådan finder du det bedste proteinpulver for dig

Herunder findes en detaljeret gennemgang af de mest anvendte typer af proteinpulver, der findes på markedet.

Sammenligningerne dykker ned i både fordele og ulemper for hvert slags protein, så det er muligt at tilpasse lige netop den type, som passer til én.

Whey protein (valleprotein)

Det mest populære proteintilskud på markedet i dag er Whey proteinpulver – valleprotein. Valle er et biprodukt af mælk, der skabes i fremstillingen af ost.

  • Fordele

Valleprotein har fremmende effekt på muskelopbygning og stimulerende virkning i forhold til vægttab. Derudover har valleprotein en forebyggende effekt på hjerte-kar-sygdomme.

Kroppen optager effektivt proteinet og derfor kan proteinet være et oplagt valg som proteintilskud, der indtages efter træning.

Valle er et billigt protein, og findes som proteintilskud i forskellige smagsvarianter.

  • Ulemper
    Eftersom valle er et biprodukt af mælk, kan visse personer ikke tåle produktet på grund af laktoseintolerance.

Proteinpulvers indhold af kunstige tilsætningsstoffer varierer fra producent til producent.

Visse udgaver og produkter af Whey proteintilskud – og som findes i diverse smagsvarianter – kan være tilsat en række usunde tilsætningsstoffer og sødemidler.   

 

Kasein protein

Kasein protein er et produkt, der skabes fra mælk ved at isolere mælkeproteinet fra kulhydrater og fedt.

  • Fordele

Kasein har lignende sundhedsmæssige fordele som whey.

Men optagelseshastigheden for kasein er anderledes.

Kasein optages langsommere i kroppen og med en længerevarende frigivelse af næringsstoffer.
Dermed egner kasein sig som oplagt protein-shake at tage før sengetid

  • Ulemper

Igen kan personer med laktoseintolerance være allergisk overfor proteinet som følge af indholdet af mælkesukker.

Hvad angår proteinpulver og træning, vil kasein ikke være optimal at indtage efter træning, som følge af den langsomme optagelse i kroppen. På dette tidspunkt efter træning har kroppen brug for hurtige næringsstoffer for at (gen)opbygge musklerne.

Dette vil whey egne sig bedre til (eventuelt en kombination af whey og kasein).

På den økonomiske side er kasein et dyrere produkt end whey. Dette kan for nogle kaseinprodukter betyde et indhold af kunstige tilsætningsstoffer.

Æg-protein

Proteintilskud fra æg er fuldkommen protein, der er skabt ved at adskille æggeblommen og udnytte æggehviden.

Den kendte titelfigur og bokser ”Rocky” anvendte dette protein som tilskud for sin træning..

  • Fordele

Som det rene produkt æg protein er, vil det have en række naturlige næringsstoffer at tilføre kroppen.

Disse vitaminer og mineraler vil understøtte og gavne en i forvejen sund livsstil.

  • Ulemper

Allergi findes også i forhold til æg. Særligt børn og unge mennesker kan have tendens til allergi overfor æg.

Æg protein er derudover blandt de dyre produkter på markedet indenfor proteintilskud.

Soya protein
Soya bønnen er blandt de få plantebaseret proteinkilder, som indeholder samtlige af de essentielle aminosyrer.

Proteinet udvindes efter, at soya bønnen er blevet afskallet og tørret til soyamel (hvilket i sig selv er en oplagt ingrediens til at lave proteinrige pandekager af!).

  • Fordele

Protein fra soyabønnen er en gavnlig virkning i forhold til at styrke kroppens immunforsvar og har en fremmende effekt på knoglesundheden.
Proteinet har en hæmmende effekt på udviklingen af visse typer kræft og er med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme.

  • Ulemper

Soya er indenfor de seneste år blevet genstand for intens kontrol, eftersom det er genetisk modificeret i forbindelse med at øge produktionen og anlægge større områder med afgrøder.

Nogle undersøger sætter soya i forbindelse med påvirkning af kroppens hormonelle balancer.

Mange fødevarer indeholder soya, eftersom det er et billigt protein.

Derfor har det afledt diskussioner om, hvorvidt det så er hensigtsmæssigt ud fra et sundhedsperspektiv også at tage soya proteintilskud.

Ris protein


En nyhed for nogle kan være, at ris er rig på protein. Ofte sættes ris i kategorien indenfor kulhydrat men særligt de brune naturris bliver gradvist mere og mere anvendt af særligt personer med en vegansk livsstil.

  • Fordele
    Foruden det proteinrige indhold er brune ris spækket med næringsstoffer; B-vitamin, fibre og er en god kilde til komplekse kulhydrater.

Brune ris fordøjes næsten komplet af kroppen, som kan bruge det meste af produktet. Derfor er der minimalt ’spild’ af rester fra produktet i kroppen.

 

  • Ulemper
    Modsat soya er ris-protein et plantebaseret produkt, som mangler visse aminosyrer, hvorfor det ikke er et optimalt produkt at basere hele sin proteinrige kost på.

Hamp protein

Hamp protein udvindes fra frøene af Cannabis planten, som er blevet særlig populær de seneste år. Hamp er i denne forbindelse med kosttilskud udelukkende beskrevet som en fødevarekilde.

  • Fordele

Hamp omtales undertiden som en ”superfood” på grund af sit indhold af essentielle, fede aminosyrer.
Hamp er et oplagt vegansk produkt og bliver effektivt fordøjet og udnyttet af kroppen.

 

  • Ulemper
    Hamp høstes i store partier i bestemte lande som følge af sit omdømme med at blive sat i forbindelse med cannabis. Dette gør hamp til det dyrest proteintilskud på markedet.

Ærte protein

Ærte protein er et mere sjældent protein, som særligt er populært blandt veganere samt personer, der lader sig inspirere af vegansk livsstil.

  • Fordele
    Som det er tilfældet med de fleste plantebaserede fødevarer, gælder det også for ærteprotein, at det er letfordøjeligt. Ærteprotein er tilsat ganske få supplerende ingredienser, som alt i alt får dette proteintilskud til at minde om en ren fødevarekilde.

Og hvad angår smagen er der intet at frygte. Ærteprotein smager ikke af ærter men er tilmed meget smagsneutral.  

  • Ulemper

Isoleret ærteprotein er betragtet som fuldkommen protein på grund af dets naturlige indhold af en række af essentielle aminosyrer.
Når det så er sagt, mangler ærteprotein dog stadig visse centrale aminosyrer.
Dette gør, at ærteprotein ikke bør eneste kilde til en proteinrig kost.

Sådan bruges proteinpulver som weight gainer

Foruden effekten som proteinpulver har på vedligeholdelsen samt opbygningen af muskler, gør proteinpulver sig også egnet i forbindelse med indtag af karbonhydrater.

Når proteinpulveret kombineres med ingredienser af karbonhydrater, som er særligt rige på energi, opjusteres kalorieindholdet.

 

Dette er særligt en metode bodybuildere anvender, som har brug for ekstra kropsmasse eller professionelle atleter, som har brug for det ekstra kalorietilskud.

  • Fordele
    Som weight gainer kommer portioner i små pakninger, som gør det mulighed at indtage flere kalorier end ellers muligt gennem kost alene.

Dermed bliver indkøbene mere overskuelige i og med, at der ikke skal købes dobbelt ind, og fordi de ekstra kalorier bliver ’leveret’ på en nemmere måde.

  • Ulemper

Ofte indeholder disse energirige produkter en række kunstige tilsætningsstoffer og sødemidler.

Derudover er det ikke en garanti, at den ekstra energimængde omsættes til muskelmasse – faktisk vil meget af den ekstra energi, som kroppen får, blive omsat til fedt, hvis ikke den direkte bruges af kroppen til restitution efter intensiv træning.

Det bedste køb af proteinpulver

På markedet hvor der efterhånden findes en lang række forskellige typer proteinpulver med mindst ligeså mange smagsvarianter, findes der et par simpel retningslinjer at bruge forud for køb.

”Du får hvad du betaler for”

Proteinpulver i billig udgave indeholder billige produkter af protein, som ikke altid er lige let for kroppen at fordøje og dermed udnytte effekten af.

Dog kan der findes proteinpulver på tilbud, hvor der ikke nødvendigvis gås på kompromis med kvaliteten. Blandt andet kan proteinpulver fra Nutramino findes på tilbud.

Kend dig selv

For at opnå den mest effektive værdi ved proteintilskud er det vigtigt at købe et produkt, der er tilpasset ens aktivitetsniveau, fysiske størrelse og køn.
Ved at afprøve et udvalg af forskellige typer proteinkilder, kan man selv teste hvilket produkt, der fungerer bedst.

Uanset årsag bag at indtage proteintilskud og uanset ens fysiske tilstand er det væsentligt at huske på, at proteinpulver er et tilskud (og ikke erstatning) til en sund og varieret kost. 

-16%
DKK1,014.00 DKK849.00